از دوردست‌های تبعید

درباره‌ی امام دوازدهم

سه شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶ ب.ظ

دیگر چیزی ندارم برای نوشتن. ذوقی هم نمانده. 

 

قطعه فیلمی که گذاشته‌ام بحثی است کوتاه در باب ولادت امام دوازدهم شیعیان که یکی از بزرگترین مراجع و مدرسین حوزه، آیت‌الله سید کمال حیدری، در جلسه‌ی درس خارج‌ش مطرح می‌کند. گرچه شاید چون ایشان لیسنده‌ی ماتحت قدرت نیست، از نظر بسیاری از سر در آخور کرده‌ها عالِم محسوب نشود! عالم لابد همان‌هایی هستند که دهان قدرت بادشان کرده و دست حاکمیت زینتشان داده. اما از نظرگاه آنانی که بی سودای رسیدن به یونجه و علفِ این و آن تنها در پی کسب حقیقتند، عالمی است بزرگ و مدقق. 

 

دریافت (حجم فیلم را خودم پایین آورده‌ام اما پخش‌کننده‌ی بیان خیلی بیشتر کیفیت را خراب کرده است. اما در هر حال قابل دیدن است. مهم زیرنویس فیلم است که می‌توان خواندش)

  • ۹۷/۰۲/۱۱
  • حضرت کازیمو

نظرات  (۱۴)

این آقا رو نمی‌شناسم و کاری به کارش ندارم. ولی دیگه هر عقل سالم و سلیمی می‌دونه که کلمه، شبکۀ وهابیاست و پشت صحنه و حتی جلوی صحنه‌ش دروغ و مزخرفه.
پاسخ:
هنوز این مدل ادله هوادار دارند؟
اگر این کلیپ را شبکه خبر پخش می‌کرد نظرتان راجع به محتوایش تغییر می‌کرد؟
  • آرزوهای نجیب (:
  • سلام.
    آقای ر.کازیموی عزیز
    چرا یه حرفی رو نصفه می‌شنویم
    یک دهم می‌فهیم
    و هزار بار واکنش نشون می‌دیم؟

    چرا کلیپ‌های بعدی ایشون رو نشون نمی‌دید؟
    چرا فقط یه بخش از واقعیت رو نشون می‌دید؟
    چرا حرف‌های آدم‌ها رو فقط یه برشش رو نشون می‌دید؟
    این انصاف نیست، این مدلی دارید به همه ظلم می‌کنید: هم به ایشون، هم به خودتون و هم به من مخاطب نوعی.

    این کلیپ بریده شده‌ی بخشی از درس خارج اصول ایشونه. یکی از ویژگیهای درس خارج اینه که وقتی میخوان نظری رو رد کنن، اول خوب اون نظر رو باز میکنن. اینجا ایشون داره به روش علمی آیت الله خویی در مباحث سندی که رواج زیادی هم داره نقد وارد میکنه. توی این قسمت از بحث داره به شیوه‌ی جدل که هدف به تناقض رسوندن طرف مقابل هست پیش میره (اونجوری که من متوجه شدم) و به طرفدارای اون روش میگه اگه شما این روش رو قبول دارید، مثلا چطور میتونید ولادت امام زمان رو اثبات کنید؟!
    خلاصه اینکه ایشون این روش رو قبول نداره و اصلا موضوع بحث، این روش بررسی روایی هست، نه ولادت امام زمان. وگرنه ایشون به روشهای دیگه‌ی روایی، و همچنین عقلی، ولادت امام زمان رو ثابت و قطعی میدونه.
    کلا ایشون در باب دفاع از عقاید تشیع و به خصوص مسأله‌ی امامت، مباحث و تالیفات جدی و علمی مفصلی دارن.

    یکی از کلیپ‌های ایشون رو آپ می‌کنیم خودتون ببینید.


    پاسخ:
    سلام خانم محمدی
    ممنون که به قول کمال حیدری کالاموات نبودید و واکنش نشان دادید. 
    هر سخنی ناقص است. ما هر چه هم که پیرامون موضوعی سخن بسراییم و قلم بزنیم باز هم در نسبت به آنچه که می‌شد حول آن گفت نقصان دارد. پس حیثیت بحث و مقتضای حال مهم است. در همین قطعه فیلمی که دیدیم تاکید کمال حیدری بر منهج روایی سید خوئی است و او در حال زیر سؤال بردن چنین گزاره‌ای است که: "ولادت امام دوازدهم به نقل روایات متواتر و محکم شیعه و سنی قابل اثبات است." من کاری به عقاید و باورهای خود ایشان ندارم، زیر سؤال بردن همین گزاره هم ارزش بالایی دارد. یعنی من وظیفه دارم در وبلاگ به تمام کتب ایشان و سخنان و دروس خارجشان بپردازم تا در انتها ثابت کنم که امامی هست یا نیست؟ خیر من چنین وظیفه‌ای ندارم، و در هیچ کجای پست وبلاگم نگفته‌ام که ایشان وجود شخصی به نام مهدی را در تاریخ منکر شده‌اند تا حال به رد و اثباتش بپردازم. این صرفا زیر سوال بردن ولادت امام دوازدهم از منظر روایات است. بحث بسیار خوبی است. حالا اینکه منهج جناب حیدری قرآن‌محور است و نه حدیث‌محور و با قرآن و لابد عقل و... چیزهایی را اثبات می‌کند یا نه، ارتباطی به این پست ندارد. در انتها سؤال خوبی مطرح می‌کند: این امام دوازدهم که شیعه می‌گوید تاریخی است یا اعتقادی؟
    در کل شیعیان (و مذهبیون) عادت دارند هر آن چیزی را که می‌خواهند، به عنوان بنیان اعتقادی و اصل موضوعه قرار دهند و بعد در پی اثباتش باشند (حالا اثبات شد یا نشد زیاد هم مهم نیست) این عالم و آن عالم هم ندارد.‌ «کلام» که همه‌ش همین است؛ اثبات چیزهایی که پیش از آن «پذیرفته‌»ایم
  • آرزوهای نجیب (:
  • http://bayanbox.ir/info/64637425966326208/trim.9633A11E-FE7A-45C9-AF7A-ECCA998449DF
    پاسخ:
    این کلیپ کمکی به بحث ما نمی‌کند چون اصلا بحث راجع به وجود امام دوازدهم نبود، بلکه تنها از این حیث به آن پرداخته شد که شیعه از طریق روایات آن را به طور قطعی قابل اثبات می‌داند. اگرنه بود و نبودش دخلی به بحث ما ندارد. اگر کمال حیدری مخالف وجود امام دوازدهم بود هم ارتباطی به پست قبل نداشت.
    نظری ندارم چون مطلب و فیلم ناقص است
    پاسخ:
    بذار برم گوگل سرچ کنم لینک کل دروس خارج اصول و فقه ایشان رو برات بفرستم تا یک وقت مطلبی ناقص نخوانی و نبینی.
    نه، قطعا نه. اگه جمهوری اسلامی پخش کنه، دلیل تأییدش نیست. ولی اگه کلمه پخش کنه، همین کافیه برای رد کردنش.

    ضمن اینکه من گفتم ایشونو نمی‌شناسم و بحثم سر شبکه کلمه بود. که می‌شناسم.
    و صحبت‌های آرزوهای نجیب هم منطقیه به نظرم.
    پاسخ:
    وای به حال مملکتی که تو دانشجوی تحصیلکرده‌اش هستی. یعنی چون کلمه پخش کرده است آن مطالبی که در کتابهای مرآة العقول و کتاب مجلسی و بهبودی و آصف محسنی است بی اعتبار می‌شود؟ چون کلمه پخش کرده است الا و لابد منهج روایی خوئی و هم‌سلکانش معتبر است و همه‌ی آن روایات اصول کافی و بحارالانوار دیگر ضعیف و مجهول نیستند و یکباره از همان روزی که کلمه این کلیپ را پخش کرده صحیح و متقن شده‌اند؟
    نه بزرگوار!
    اولاً با ابراز تأسف و وااسفا به مملکتی که من دانشجوشم بحثو به حاشیه نبرید.
    فرض کنید من یک بی‌سواد با ضریب هوشی پایینم. وقتی دو ساعت، بدون پیش‌فرض و تعصب می‌شینم پای برنامه‌‌هاش و می‌بینم داره عقل و شعور من مخاطبو ندید می‌گیره و یه مشت اراجیف تحویل مخاطب میده، پس دو ساعت‌های بعدی این شبکه رو هم نمی‌تونم باور و قبول کنم.
    می‌دونم انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال، ولی وقتی ذات و هدف این «من» (شبکه) برام واضح و مبرهنه، پس به «ما»ش هم وقعی نمی‌نهم.
    عرض بنده این بود. 
    و اطلاعات و تخصص کافی راجع به محتوای بحث و کتاب‌هایی که نام می‌برید ندارم.
    در ضمن، این کامنت‌دونی رو گذاشتن برای اظهار نظر، و منم نظرمو گفتم.
    پاسخ:
    اون پایینش رو هم گذاشتند برای پاسخ به نظر، من هم پاسخت رو دادم :)
    خیر مقصود به حاشیه بردن بحث نیست قصدم قطعا استهزاء این مدل رد و نفی شماست بر مطالبی که یک شخص در درس خارج اصولش بیان کرده. اصلا صحبت سر شبکه‌ای به نام کلمه نیست، شما چرا دارید بد یا خوب بودن این شبکه را برایم شرح و بسط می‌دهید؟ محتوای درس خارج اصولی در شهر قم با پخش در شبکه‌ای به نام کلمه یکباره بی‌اعتبار می‌شود؟ این از آن مدل رد و نفی‌هاست که به لطف حکومت اسلامی همه‌مان استادش شده‌ایم! این کتاب‌هایی که نام بردم کتاب‌هایی است که سید کمال حیدری در همین کلیپ به توسط آنها منهج روایی رواییون ما را در باب ولادت امام دوازدهم زیر سوال می‌برد. می‌گویم چون کلمه این فیلم را پخش کرده اعتبار آن کتاب‌ها هم زیر سؤال می‌رود؟ شما را به خدا اینقدر عوام نباش دانشجوی عزیز. این عوام بودن تنها مربوط به این بحث نیست که شما تخصصی در آن ندارید، بلکه این نوع نگاه و رفتار شما قطعا در همه‌ی عرصه‌ها تسری دارد. برای همین می‌گویم وای به حال مملکتی که حوزه و دانشگاهش این‌چنین طلاب و دانشجویان عوامی تولید می‌کند. تعارف هم ندارم
    پس شما استهزا هم می‌کنید. باریکلا!
    اولاً اگه انقدر دانشجو بودن مهمه براتون، دانشجو نیستم و فارغ‌التحصیل ارشدم. می‌خواین رزومه‌م هم بفرستم خیالتون راحت بشه از این بابت.
    ثانیاً وقتی میگم این کتابا و آدمایی که میگین رو نمی‌شناسم، هی دیگه ادامه ندید و هی دوباره نام نبرید. نمی‌شناسمشون. من کلاً حوزه و قم و اینایی که می‌گینو نمی‌شناسم. یه بارم رفتم مصاحبه حوزه شریف رد شدم. خب؟
    ثالثاً، من وقتی مطلب شما رو به یکی دو نفر که اطلاعاتشون تو این زمینه از من بیشتر بود نشون دادم که نظرشونو بگن و بدونم، گفتن اوه اوه کازیمو. ولش کن.
    می‌دونید این ینی چی؟
    ینی توی اون ما قال و من قال در سطح گسترده‌‌تری شما هم «من»ی محسوب میشید که ملت وقتی می‌بینن کازیمو یه همچین «ما»یی (پستی) گذاشته، وقعی نمی‌نهن و برای بحث کردن هم حتی انرژی نمی‌ذارن.
    ضمن اینکه من چون شناختی از شما نداشتم پیش‌فرض هم نداشتم.
    پاسخ:
    بله یک سری چیزها واقعا استهزاء دارد. اینجا تریبون نمازجمعه نیست که بگوییم چون فلان مطلب از شبکه‌ی کذا و کذا پخش شده پس بی‌اعتبار و مردود است. بحث علمی است، اگر چیزی در چنته ندارید حرفی نزنید که خنده آید خلق را. 
    دانشجو و ارشد و دکترا برایم فرق ندارد، به هر صورت محصول همین دانشگاه کوتوله‌پرورید که از پای‌فشردن بر سخن‌های مضحکتان هیچ ابایی ندارید. من میل به صراحت دارم پس اگر مانند تمام این عوام گوگولی وبلاگ‌نویس به گوشه‌ی قبایتان برمی‌خورد و بعد از گفتگوی با من به جماعت «اوه اوه کازیمو»گویان می‌پیوندید تکلیف مرا معلوم کنید تا وقتم را برای گفتن حرف‌های مثل روز روشن تلف نکنم. چون برای رفقایتان بسیار هدر دادم و جز حماقت بی‌پایان و رفتارهای خاله‌زنکانه‌ و کودکانه چیزی ندیدم. چیزی از جنس همین فرار رو به جلوی "اوه اوه کازیمو"مآبانه. پس اگر چنانچه پروای شکستن النگوهایتان را دارید یا عادت کرده‌اید همه‌ی حرف‌ها را در هاله‌ای از تعارفات و لفافه‌های پوچ و کاذب و دروغین بشنوید و متعلق به جماعت گوگولی‌ "اوه اوه کازیمو"مسلک هستید عطای مکالمه با من را به لقایش ببخشید. البته دوستی من با همه سر جای خودش است و این صراحت نافی دوستی‌ام نیست. گرچه وبلاگ‌ها را مشتی دختربچه‌ و پسربچه‌ی نازک نارنجی پر کرده‌اند (مقصودم از نظر سنی نیست) که قدرت تمیز بسیاری چیزها را ندارند. کم کم بزرگ می‌شوند به امید خدا.

    مخلصیم
    درباره ی واکنش دوستان فقط آن سخن حکیمانه به ذهنم می رسد: «کسی که اصول خویش را بشناسد، از شنیدن سخن غیر نمی ترسد و روترش نمی کند». حالا که رگ غیرت رفقا جنبیده که «دارند اصول را میزنند»، من اگر همپایه ی آنها به آن اصول اعتقاد داشتم یا هم باور با آنان بودم، از قضا روی خوش نشان میدادم و به استقبال پرسش می رفتم، چه، تنها پرسشگری بی پروا و آزاد است که غبار از روی حقیقت تواند برداشت. 
    عمده ی ما وقتی زخمه های پرسش را بر تن باورهامان حس می کنیم، از روی غریزه و عصبیت، رو به جدل و «دفع شبهه» می آوریم و فکر میکنیم که عنقریب، آش را جاش ببرند و بی همه چیز شویم. میخواهیم نگاهبانی اصول کنیم و آخرش، مایه ی ننگ همان اصول می شویم! نکنید رفقا، اگر میخواهید دست همان وهابی های کذا آتو ندهید، نکنید از این دفاع ها از امام دوازدهم تان!
    پاسخ:
    خیلی راه مانده تا به پی بردن به قدر و قیمت درّ ثمین پرسشگری بی پروا و آزاد برسیم. آقا شما یک سر به حوزه‌ها بزن ببین چه گریبانی چاک می‌دهند برای طرح یک سوال یا نقدی کوچک. طرح یک سوال را مساوی می‌دانند با فروپاشی بنای عظیم هدایت مردم، کانه تمام بشریت می‌روند که در چاه ضلالت سقوط کنند! همین ترس ابلهانه نشانه‌ای است بر سستی شناختشان از اصولی که از هر تریبون داد سخن از آن می‌دهند. علما و طلاب و دانشگاهی‌های ما دارند زیر بار این حجم عظیم از باورهایی که الا و لابد در هر حال و مقام باید بی احتمال هیچ بطلانی توجیهشان کنند و مدافعشان باشند خفه می‌شوند. نمی‌دانم چرا مذهبیون میل شدیدی به مقدس کردن باورها و عقایدشان دارند، البته نمی‌توان انکار کرد منافع روحانیت شیعه را از این قدسیت‌بخشی‌ها. مثلا همین وجود شخصی به نام امام دوازدهم که در پس پرده‌ی غیبت است و روزی ظهور خواهد کرد بالقطع در طول تاریخ بسیار بسیار منفعت‌های مستقیم و غیرمستقیم برای قشر روحانیت داشته. این باور خیلی در قدرت روحانیون سهم دارد، چه از نظر مالی (خمس و زکات و سهم امام) چه از نظر مشروعیت‌بخشی و چه از نظر جایگاه اجتماعی. پس روحانیون اگر هیچ دلیلی هم بر وجود چنین شخصی نداشته باشند باز هم از این باور دست برنخواهند داشت. اگر نه خود اهل حدیث و علمای شیعه هم می‌دانند که از نظر روایی خبر واحد است و حاصلش باوری ظنی و غیرقابل تایید. اما در هر کوی و برزن جار می‌زنند که ولادت امام دوازدهم بنا بر روایات متواتر اثبات شده است. تاریخ اسلام با دروغ و تحریف گره خورده
  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • سلام
    لطفا این کلیپ از آقای سیدکمال حیدری رو هم ببینید.
    http://bayanbox.ir/info/5866449666298677775/سید-کمال-حیدری
    پاسخ:
    سلام 
    ممنون که زحمت آپلود این کلیپ را کشیدید اما متاسفانه ارتباطی به این پست ندارد. به دو کامنت آرزوهای نجیب و پاسخشان مراجعه کنید.

    - برای خالی نبودن عریضه مطلبی کوتاه در مورد این کلیپ بگویم. این قطعه فیلم بعد از آن قطعه فیلمی است که در این پست گذاشته‌ام و سید کمال در مقام زدودن این به قول خود شبهه است که او غیرمعتقد به ولادت امام دوازدهم است. این کلیپ و آن کلیپ را با هم مقایسه کنید و ببینید روش بحث و دقت‌های ایشان یک‌باره از زمین تا آسمان تغییر کرده. اینجا وقتی می‌خواهد خود را از مظان اتهام خلاصی بدهد دست به دامان خبر واحد شده در حالی که وقتی می‌خواهد منهج روایی خوئی را پس بزند با خنده می‌گوید این‌ها اعتقاد خود را بر ظن و گمان خبر واحد بنا کرده‌اند. در همین باب تسمیه مَن رآه که ایشان به توسط حدیثی از آن خود را معتقد به ولادت امام دوازدهم نشان می‌دهند پانزده حدیث است که مجلسی و بهبودی بیش از یکی یا دو عدد از آنها را صحیح ندانسته‌اند. چرا ایشان این بار این نکات را متذکر نشدند و فی‌الفور به همان حدیثی که مجلسی و بهبودی صحیح‌ش دانسته‌اند متوسل شده‌اند تا رفع شبهه کنند؟ اگر آن خبر واحد و ظنی در آن کلیپ خنده‌آور بود و سید کمال با آب و تاب و با لبخندی بر لب آن را رد می‌کرد اینجا هم باید همان طریقه را پیش بگیرد. از این هم بگذریم که محتوای این روایت هم قابل شگفتی است! از نائب امام پرسیده‌اند وجود امام را! جناب سید کمال شهادت مدعی به نفع خود را مقبول و مسموع می‌داند؟ امان از این علمای جلیل‌القدر اسلام
    پس داستان های محمد بن عیسی بحرینی و صدها ملاقات دیگه با امام زمان هم کشک! 
    لابد فقط شما می فهمید
    پاسخ:
    من وجود کسی را زیر سوال نبرده‌ام. بحث روایی بود در باب ولادت شخصی که شیعه او را امام دوازدهم می‌داند. بله آن داستان‌ها می‌تواند کشک باشد، می‌تواند هم نباشد. ارتباطی به این پست ندارد
    آیکون تفکر
    👀
    حرفاش تناقص نداره؟
    پاسخ:
    فائزه وبلاگ در حال حاضر در تعلیق است، معلق میان ننوشتن و حذف یا ننوشتن و لاحذف! در هر حال ادامه نمی‌یابد. در این مواقع هیچ کامنتی را پاسخ نمی‌دهم اما چون تو همخون من‌ی احترام و ادب اقتضا می‌کرد این دو سه کلمه را برایت بنویسم. اگر زودتر برایم کامنت داده بودی گفتگویمان شکل می‌گرفت اما نه در این حال نزار وبلاگ و نه در پستی که تاریخ انقضایش برایم پایان یافته است. به امید ظلمت‌زده‌فرداهای روشن!
    اولا تمامی روایات ضعیف نیستند و‌در بین آن ها اخادیث صحیح و موثق و حسن وجود دارد. این که گفته می شود تضعیف بر تعدیل مقدم است در همه جا و به طور اطلاق اینگونه نیست که تضعیف بر تعدیل مقدم باشد؛ زیرا ممکن است صفت مخصوصی، در نزد تضعیف کننده از اسباب ضعف شمرده شود، در صورتی که دیگران آن را از اسباب ضعف ندانند. پس در صورتی به قول تضعیف کننده ترتیب اثر داده می شود که علت تضعیفش را بیان کند. عسقلانی در مقدمه کتاب لسان المیزان نوشته است: در صورتی تضعیف بر تعدیل مقدم می شود که علت آن ثابت و تعیین شده باشد و در غیر آن صورت، کلام تضعیف کننده اعتبار ندارد. پس نمی توان به طور اطلاق و عموم گفت: همه جا تضعیف بر تعدیل مقدم است. اگر بنا باشد به تمام تضعیفات ترتیب اثر بدهیم کمتر حدیثی از طعن و قدح سالم می ماند.

    ثانیا باید دانست که بسیاری از احادیثی که در اصطلاح متأخرین ضعیف است، به عقیده قدمای شیعه در شمار احادیث صحیح است؛ زیرا آنان ملاک صحت را وثوق و اعتماد به صدور حدیث از امام می دانستند و پاره ای از احادیث ضعیف مورد اعتماد پیشوایان علم الحدیث بوده است؛ زیرا اصطلاح متأخرین، با چشم پوشی از قراین و ضمایم خارجیه است. از این رو، چون احادیث مزبور به واسطه قرائنی مورد وثوق و اعتماد متقدمین بوده، صحت آنها بی ملاک نیست. 

    ثالثا: اگر اکثر آن احادیث ضعیف باشند ولی چون کثیرند و روات و نویسندگان آنها نیز زیادند بعض آن احادیث بعض دیگر را تقویت می کند و بر روی هم مفید یقین می گردند. به عبارت دیگر راجع به تولد امام زمان مهدی موعود(عج) سنّی و شیعه احادیث زیادی نقل کرده اند و یک امر مسلمی است .هر چند ادعای تواتر لفظی بر این احادیث نمی توان کرد ولی شکی نیست که متواتر معنوی هستند یعنی از مجموع این روایات انسان یقین به تولد امام زمان(عج) پیدا می کند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی